Быццам вялікае жывое палатно…

Культурную прастору сучаснасці немагчыма ўявіць без Віцебска, а сам горад мастакоў — без знакамітага мастграфа, альма-матар многіх пакаленняў і дынастый творцаў, якой па праве ганарыцца Віцебскі дзяржаўны ўніверсітэт імя П.М.Машэрава. Слаўны пераемнік Віцебскай мастацкай школы мастацка-графічны факультэт адкрыў свету тысячы імён таленавітых майстроў выяўленчага і дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва, педагогаў, вучоных, дызайнераў.

Дэкан мастацка-графічнага факультэта ВДУ Галіна Бабровіч на сустрэчы з вядомым архітэктарам і дызайнерам Маркам Хідэкелем.

Сучасныя спецыяльнасці

Факультэт дае магчымасць атрымаць мастацка-педагагічную адукацыю, заснава­ную на акадэмічнай школе рэалістычнага мастацтва. Навучанне грунтуецца не толькі на традыцыях нацыянальнай мастацкай школы, але і на перадавым міжнародным вопыце, сусветнай практыцы развіцця мастацтва. Выпускнік мастграфа — асоба крэатыўная, творчая і кампетэнт­ная. Ён умее інтэгра­ваць свае веды ў практыку мастацкай адукацыі, разумее адказнасць пастаўленых перад ім задач ва ўсведамленні каштоўнасцей роднай культуры, значнасці яе ў свеце. Гэта спецыяліст, запатрабаваны ў сферы адукацыі, мастацтва і культуры Беларусі.

Мастграф прапаноўвае абітурыенту разнастайны выбар і індывідуальную адукацыйна-творчую траекторыю. Выпускнікі факультэта працуюць ва ўстановах адукацыі і культуры, на прамысловых прадпрыемствах і ў прыватных фірмах, нярэдка распачы­наюць уласны бізнес. Прафесійная палітра невычарпальная, як сама творчасць: настаўнікі абслуговай і тэхнічнай працы, педагогі дадатковай адукацыі, выкладчыкі і майстры вытворчага навучання, метадысты, рамеснікі, мастацтвазнаўцы, дызайнеры, дэкаратары, іканапісцы, фэшн-фатографы, ілюстратары камп’ютарных гульняў — далёка не поўны пералік. Падчас вучобы можна атрымаць афіцэрскае званне на ваеннай кафедры і дадатковую спецыяль­насць у Інстытуце павышэння кваліфікацыі і перападрыхтоўкі кадраў універсітэта. Пасля атрымання дыплома аб вышэйшай адукацыі ёсць магчы­масць працягнуць навучанне ў магістратуры і аспірантуры.

— Каб стаць нашым студэнтам, неабходна паспяхова здаць цэнтралізаванае тэсціраванне і інтэграваны экзамен “Твор­часць”, — расказвае дэкан (і таксама выпуск­ніца) мастацка-графічнага факультэта Галіна Бабровіч. — Прайсці першапачатковую адаптацыю ва ўніверсітэце, актуалізаваць і сістэматызаваць веды дапамогуць падрыхтоўчыя курсы. Але мы людзі творчыя, выбар спецыяльнасці абумоўлены як ведамі, так і талентам. Гэта такі парастак, які трэба заўважыць, пастаянна паліваць і глядзець, што з яго атрымаецца.

Работу па выяўленні талентаў мастграф пачынае задоўга да прафесійнага самавызначэння будучага студэнта, у тым ліку ў створанай на факультэце новай адукацыйнай прасторы. Арт-акадэмія “КВАД РАТ” — адукацыйны цэнтр, што рэалізоўвае дадатковыя агульнаразвіццёвыя і перадпрафесійныя праграмы ў галіне мастацтва.

— Тут можна паспрабаваць сябе ў ролі мастака, паглыбіцца ў свет мастацтва, навучыцца новаму спосабу самавыяўлення — незалежна ад узросту, — гаворыць Галіна Аляксандраўна. — Займаюцца ў нас і дзеці ад 5—6 гадоў, і дарослыя, і, канечне, нашы будучыя студэнты: для іх год плённай працы па падрыхтоўцы да паступлення — цудоўная магчымасць. Хацелася б звяр­нуць увагу на інтэграваную форму творчага выпрабавання. Экзамен прадугледжвае агульны набор на ўсе спецыяльнасці, такім чынам у абітурыента няма падстаў для лішніх хваляванняў у самы адказны момант, застаецца толькі расставіць прыярытэты. Нашы спецыяльнасці запатрабаваныя — гэтым яны і сучасныя. Што да новых спецыяльнасцей, то разглядаем пэўныя варыянты на перспектыву. Так, да дызайну інтэр’ераў плануем далу­чыць вэб-дызайн. Адпаведная база і кадравыя рэсурсы на факультэце ёсць. Дарэчы, летась абітурыентаў, якія аддалі перавагу педагагічным спецыяльнасцям, было значна больш за тых, хто захацеў ста ць дызайнерам.

Заняткі ў майстэрні графікі праводзіць дацэнт кафедры выяўленчага мастацтва член Беларускага саюза мастакоў Алег Кастагрыз.

Прастора творчасці

Мастак Фелікс Гумен (выпускнік МГФ 1962 года): “Усё маё жыццё звязана з факультэтам. Тут вучыўся, выкладаў, падрыхтаваў 50 членаў Беларускага саюза мастакоў. Любіў, люблю і буду прапагандаваць заўсёды”.

Генеральны дырэктар Нацыянальнага мастацкага музея, кандыдат мастацтвазнаўства, заслужаны дзеяч мастацтваў Рэспублікі Беларусь Уладзімір Пракапцоў (выпускнік МГФ 1975 года): “Як мастак я нарадзіўся ў Віцебску”.

Летапіс Віцебскай мастацкай школы пачынаецца з 1918 года, калі ў горадзе з’явілася народнае мастацкае вучылішча. Да восені 1959 года назва і статус установы адукацыі неаднаразова мяняліся, пакуль на базе мастацка-графічнага педагагічнага вучылішча не быў адкрыты мастацка-графічны факультэт.

Сёння мастграф — не проста асобны ўніверсітэцкі корпус, але і  фенаменальная энергетыка, адметная прастора творчага росту. Вучэбныя аўдыторыі абсталяваны па апошнім слове тэхнікі, як і спецыялізаваныя майстэрні, студыі, камп’ютарныя класы. Выхад у інтэрнэт кругласутачны, такі ж доступ у спартыўную і актавую залы. Студэнцкія ініцыятывы вітаюцца і падтрымліваюцца, між тым рэй вядуць усё ж выкладчыкі. Яны таксама незвычайныя — вучоныя з сусветнымі імёнамі, члены Беларускага саюза мастакоў, Беларускага саюза дызайнераў і Беларускага саюза майстроў народнай творчасці. 

— Наш прафесарска-выкладчыцкі склад — гэта людзі, здольныя павесці за сабой, — упэўнена Галіна Аляксандраўна. — У сучасных рэаліях мала проста навучыць: актуальны прынцып docendo discimus, прычым на працягу жыцця. Ні ў якім разе не спыніцца на тым, што ў цябе ёсць доўгачаканая сіняя кніжачка ў кішэні і ведаў хапае, іх будзе дастаткова толькі пры ўмове далейшага развіцця. Той, хто калісьці паспрабаваў мастацтва, навучыўся яго разумець — прырастае да яго і ніколі не пакіне, бо гэтае пастаянна пераменлівае, жывое становіцца родным. У любы музей захо­дзіш з думкай “Што я тут для сябе адкрыю новае?”. І заўсёды знаходзіш нейкі яркі зыходны  пункт, сцяблінку ў бурштыне, якая будзе потым тваім правадніком. Так і з выкладчыкамі: студэнт знаходзіць сабе настаўніка. Магчыма, дваіх-траіх па розных напрамках, але ўсё роўна будзе адзін, хто стане зыходным пунктам. У кожнага педагога звычайна некалькі студэнтаў у вучнях, якія і пасля ўніверсітэта вяртаюцца да яго, раяцца, сябруюць з ім — ім важны менавіта гэты чалавек, таму што як нам патрэбна маці, так творцу патрэбны прафесіянал побач. І вялікая радасць для педагога, калі былы студэнт яго перарастае.

Заняткі па камп’ютарнай графіцы праводзіць загадчык кафедры дызайну, дэкаратыўна- прыкладнога мастацтва і тэхнічнай графікі член Беларускага саюза дызайнераў Валерый Кулянёнак.

Гэта само жыццё

Дацэнт кафедры выяўленчага мастацтва кандыдат мастацтвазнаўства Сяргей Мядзвецкі (выпускнік МГФ 1996 года): “На факультэце ў свой час вучыўся баць­ка, Віктар Мядзвецкі, вучыліся і зараз працуем мы з братам Аляксеем, вучыцца на 2 курсе сын Аляксандр. Мастграф — не работа і пошук самавыяўлення, не агульнапрызнаны брэнд, не тысячная сям’я аднадумцаў, нават не прызванне. Ён аб’ядноўвае ўсё пералічанае і значна шырэйшы за яго. Гэта само жыццё”.

Каардынатар міжнародных мастацкіх майстэрняў для студэнтаў і выкладчыкаў Пекінскага аб’яднанага ўніверсітэта — летняй беларуска-кітайскай школы ВДУ Ян Лямін (выпускнік МГФ 2009 года): “Беларусь — мая другая Радзіма, на маст­графе ў Віцебску жыве маё сэрца”.

Гісторыя мастграфа як — вялікае жывое палатно, дзе кожная лінія, мазок, адценне — падзеі, справы і ўражанні — каштоўныя самі па сабе, але разам яны нара­джаюць цуд. На паглыбленае вывучэнне спецыяльных прадметаў скіравана дзейнасць навукова-творчых гурткоў па скульптуры, графіцы, малюнку, кампазіцыі, жывапісе, кераміцы, камп’ютарнай графіцы. Тут адбываецца прафесійны рост будучага майстра — няважна, мастака, педагога ці дызайнера, бо гурток аб’ядноўвае ўсе спецыяльнасці. Па выніках работы гуртка абавязкова право­дзіцца выстава. Арт-прастор на факультэце велізарная колькасць, пачынаючы ад сцяны МГФ на трэцім паверсе да выставачнай залы на першым. Наступны крок вядзе мастграфаўца ў арт-прасторы горада, уключаючы цэнтр сучаснага мастацтва, мастацкі і абласны края­знаўчы музеі, на арт-пляцоўкі ў інтэрнэце.

Усе кафедры маюць свае філіялы ва ўстановах агульнай сярэдняй адукацыі, у мастацкіх школах, Віцебскім дзяржаўным каледжы культуры і мастацтваў, на вытворчасці. Пастаяннымі партнёрамі факультэта выступаюць дзясяткі ўстаноў і арганізацый. Як падкрэсліла на адкрыцці юбілейнай выставы мастграфа ў Віцебскім мастацкім музеі яго загадчык Вольга Акуневіч, юрыдычна гэта не зацверджана, але фактычна МГФ для музея — навукова-метадычны цэнтр, яго выкладчыкі ўдзельнічаюць і ў пасяджэннях фондава-закупачнай камісіі пры адборы работ для набыцця, і ў навукова-метадычных саветах, на якіх абмяркоўваюцца канцэнцыі экспазіцый. У ліку прыярытэтных напрамкаў работы факультэта — міжнароднае супрацоўніцтва.

— У пачатку ХХ стагоддзя віцебскія авангардысты дэкларавалі ідэю калектыўнай творчасці, калі самастойныя праекты ўдзель­нікаў аб’яднання адначасова разглядаліся як часткі цэлага, — право­дзіць паралель Галіна Бабровіч. — Перавага адзін­ства над індывідуальным бачылася настолькі істотнай, што на выставах мастакі не пазначалі сваё аўтарства: выключна УНОВІС. Ідэя нашых папярэднікаў жыве, хаця крыху трансфармавалася. Мастграф — паняцце, якое сведчыць пра прыналежнасць да агульнай супольнасці выкладчыкаў, студэнтаў і выпускнікоў. Вучышся або закончыў МГФ — зна­чыць ты наш чалавек, цябе сустрэнуць як сябра, табе заўсёды дапамогуць і нават у іншай геаграфічнай прасторы працяг­нуць руку, а нашых выпускнікоў па ўсім свеце велізарная колькасць — і яны паспяховыя. Маст­графаўцы вяртаюцца дадому і даюць новы імпульс навуковаму і вучэбна-адукацыйнаму супрацоўніцтву. Мы ўдзель­нічаем у праектна-грантавай дзейнасці, праграмах акадэмічнай мабільнасці выкладчыкаў і студэнтаў, сябруем і падтрымліваем дзелавыя і творчыя кантакты з адукацыйнымі і мастацкімі ўстановамі, калегамі з Францыі, Швецыі, Літвы, Латвіі, Польшчы, Ізраіля, ЗША, Кітая, Расіі, Азербай­джана, Туркменістана, Пакістана.

Факультэт жыве па інтэнсіўным графіку: толькі ўніверсітэцкіх мерапрыемстваў па 3—4 штодня плюс гарадскія, тыя ж выставы выпускнікоў. Былых мастграфаўцаў не бывае, МГФ на сотні вачэй сочыць за творчасцю кожнага і не ўпускае магчымасці ўба­чыць, як развіваецца калега. Варта дадаць, што традыцыі мастграфа таксама развіваюцца. Характэрны прыклад: летась тыдзень дызайну, які быў візітоўкай факультэта, скараціўся ў часе да дня дызайну. Затое ўдзельнікамі новага праекта сталі навучэнцы ўстаноў сярэдняй спецыяльнай і вышэйшай адукацыі з усёй вобласці.

Мастак дырэктар Віцебскага цэнтра сучаснага мастацтва Андрэй Духоўнікаў (выпускнік МГФ 1993 года): “Дзякуючы мастграфу, я знайшоў любімую справу, сяброў, сям’ю, настаўнікаў і вучняў. Жадаю любімаму факультэту свежых ідэй і вялікіх амбіцый: без новых дасягненняў папярэднія страчва­юць сэнс. Упэўнены, што мастграф напіша сваю найноўшую гісторыю!”

Таццяна БОНДАРАВА.
Фота аўтара.